ЗЛАТАН ІБРАГІМОВИЧ, «АДРЕНАЛІН». ГЛАВА 10. ПАС (АБО ПРО ДРУЖБУ). ЧАСТИНА 2

GianlucaLapadula
13 min readOct 10, 2023

ПРОЛОГ
ГЛАВА 1 (частина 1)
ГЛАВА 1 (частина 2)
ГЛАВА 2 (частина 1)
ГЛАВА 2 (частина 2)
ГЛАВА 3 (частина 1)
ГЛАВА 3 (частина 2)
ГЛАВА 4 (частина 1)
ГЛАВА 4 (частина 2)
ГЛАВА 5 (частина 1)
ГЛАВА 5 (частина 2)
ГЛАВА 6
ГЛАВА 7 (частина 1)
ГЛАВА 7 (частина 2)
ГЛАВА 8 (частина 1)
ГЛАВА 8 (частина 2)
ГЛАВА 9 (частина 1)
ГЛАВА 9 (частина 2)
ГЛАВА 10 (частина 1)

У збірній Італії Роберто Манчіні я побачив той самий дух, що і в моєму Мілані: небагато суперзірок, але чудовий колектив. Їхній і наш секрет — атмосфера, магічна хімія, що виникає і об’єднує молодих і не дуже молодих. Адзуррі співали в автобусі, як і ми. Навіть мелодія та сама, що лягла в основу нашого хіта «Pioli Is On Fire».

Манчіні виконав видатну роботу. Роберто дуже змінився. В Інтері він не мав жодних стосунків з гравцями. Жодних. Усе робив Михайлович. Манчіні керував тренуваннями, займався тактичною частиною, і все. Нуль діалогу з командою. Це було на Сініші. Зараз Манчіні здається іншою людиною. Він розмовляє з усіма, ладнає з усіма, навіть за межами збірної. Має інший підхід, випромінює емоції. Раніше він був холодний і відсторонений. А тепер Роберто виграв чемпіонат Європи, використовуючи гравців, що у нього були, якнайкраще.

Під час першого матчі збірної на Євро-2020 я одразу сказав: «Ці хлопці дійдуть до кінця».

Чим більше вони вигравали, тим кращою ставала хімія, тим більшим ентузіазм. З нами було так само. Коли ти набуваєш впевненості, з’являється сміливість грати в новий футбол, більш атакувальний, той що запропонували Манчіні та Піолі.

Перші три матчі в Римі були вирішальними — з вболівальниками, після року порожніх стадіонів.

У Мілані ми грали, перемагали, а потім казали: «Гаразд, а тепер поїхали додому вечеряти». Це була сумна рутина.

Адзуррі, на відміну від нас, мали вболівальників, що співали на стадіонах, святкували, підживлювали їх енергією, давали постійний приплив адреналіну, штовхали їх уперед. І так Італія ставала кращою, від матчу до матчу.

Найбільше мене захоплював захист адзуррі.

Мені подобаються Леонардо Бонуччі та Джорджо К’єлліні, тому що я грав проти них і точно знаю, чого вони варті. Це ідеальна пара, вони неймовірно доповнюють один одного: К’єлліні може знщити тебе один в один, Бонуччі більше працює з м’яче. Виняткове поєднання в ігровій системі з чудовим балансом — Італія багато атакує, але також знає, як добре захищатися.

Бачили, що К’єлліні зробив з бідолашним Букайо Сака у фіналі в Лондоні?

Ось це і є К’єлліні — навіть якщо пройдеш повз нього, навіть якщо обіграєш його, ти знаєш, що це ще не кінець, адже він зробить все можливе, щоб зупинити тебе. Що можна зробити, якщо він схопив тебе за шию? Нічого. Ти злишся, але продовжуєш йти вперед. Ось це і К’єлліні. Справжній монстр.

Я дуже люблю грати проти таких захисників, як він. Був в захваті від наших дуелей з Мальдіні, Нестою, Каннаваро, Тюрамом, Стамом. Адреналін у чистому вигляді.

Ти знаєш, що тобі завжди доведеться викластися на повну проти цих гігантів, тому що вони ніколи не здадуться. Але якщо вдається пройти їх — можливо, з другої спроби — відчуваєшь себе чудово. Зітхаєш задоволено: «Яка краса…»

І також, звичайно, мені сподобався Доннарумма, що дуже виріс. Я завжди казав: «Скільки коштує Доннарумма? Такий воротар –безцінний”. Ти платиш йому стільки, скільки він просить, а потім дякуєш, що не попросив більше, тому що він стає тільки сильніший. Сьогодні він вже не той воротар, яким був до Євро, тепер він може без проблем просити вдвічі більше.

Якщо він попросить у вас десять мільйонів — дайте йому їх. Ці десять мільйонів — не витрати, а інвестиція.

До того ж, Джіджо мав додаткову цінність, яка виходила за рамки його суто спортивних навичок. Він виріс у Мілані, міг би стати новим Мальдіні, символом, капітаном. Неправда, що він у будь-якому випадку пішов би. Джіджо міг залишитися в Мілані, він мені так і сказав: «Якщо вони дадуть мені те, що я прошу, я залишуся. Мені тут надто добре».

Ви не можете замінити такого воротаря. Доннарумма забезпечив би гарантії на 15 років, а не на два-три.

В усіх командах, де я грав, я ніколи не хвилювався через воротаря, тому що якщо найсильніший гравець у команді носить перший номер, це означає, що ви ніколи нічого не виграєте Але з Доннаруммою все було інакше. Він стільки разів рятував Мілан, допомагав команді поступово зростати. Можна лише подякувати йому за те, що він нам дав. Він був нашою силою і нашою впевненістю. Ми знали, що навіть якщо у нас нічого не виходить, він завжди позаду, щоб все владнати.

Єдиний воротар, хто давав ті самі відчуття, був Джанлуїджі Буффон.

На тренуваннях Капелло ставив мене проти Тюрама та Каннаваро. Один проти двох. Коли я проходив цих двох — якщо проходив — то опинявся віч-на-віч з Буффоном, стіною, яку неможливо було пробити. Доннарумма мав такий самий вайб.

Джіджо ще не досяг рівня Буффона в його найкращі часи, але він має величезний потенціал. Видно, що всередині нього є щось особливе. І він також дуже виріс як особистість. Спочатку був образливим, завжди в захисній позиції, особливо коли його критикувала. Поводився, як зірка, хоча був ніким. Потім прийшов я — людина, яка щось виграла — і він змінився.

Він почав реагувати, як лідер. Приймав мою критику, і навіть міг іноді відповісти, що свідчило про новий рівень впевненості: «Гаразд, але ти теж повинен робити це…»

І так, ділячись порадами, спілкуючись, об’єднуючи наші думки, команда зростала. Коли я прийшов до Мілана, я тиснув на всіх, навіть на таких гравців, як Доннарумма і Романьолі, що вже мали певний статус

Доннарумма, коли перейшов до ПСЖ, спочатку занадто багато часу проводив у запасі. Міно запитав мене: «Як вважаєш, чи повинен Джіджо оголосити війну ПСЖ?»

«Звичайно, — відповів я. — Має йти до Почеттіно та запитати, чому він не грає».

Треба ставити їх в незручне становище. Інакше життя для них буде занадто легким. Якщо Джіджо погоджується сісти в запас, це означає, що він погоджується з тим, що він слабший за іншого воротаря, а це не так. З таким же успіхом він міг залишитися основним у Мілані і погодитися на контракт, який йому запропонували.

Тут не йшлося про те, щоб демонструвати свої технічні якості. Після двох тренувань усі зрозуміли, що Доннарумма — найсильніший воротар у команді. Йому потрібно було заявити про себе в колективі, нехай в роздягальні всі гравці з Південної Америки і були на боці Кейлора Наваса.

Джіджо був визнаний найкращим гравцем чемпіонату Європи в команді, яка атакувала, а не захищалася. І це було справедливо. Він був справжньою зіркою.

У серії пенальті в фіналі зіграв просто неймовірно.

Тренер Англії Саутгейт сильно налажав з вибором гравців, це правда. Але ж йому було нелегко на переповненому стадіоні, з усією Англією, що тисне, і п’ятдесятьма п’ятьма роками історії без титулів. Було нелегко було бити пенальті, що вирішували долю титулу.

Можна виконати тисячу пенальті на тренуванні і забити всі, але під часу матчу — зовсім інша справа.

Минулого сезону я переконався в цьому на власному досвіді.

Маю чудовий відсоток виконання пенальті. Але на початку сезону я почав помилятися, і щось сталося в моїй голові. Я не міг зрозуміти, що саме. Клац.

Коли я йшов до 11-метрової позначки, почувався впевнено, сповненим рішучості. Спокійно розбігався, але потім, в той самий момент, коли бив по м’ячу, відчув, що втрачаю сили. Все було ідеально до моменту удару. Потім я або втрачав сили, або ставав невпевненим у собі і змінював рішення в останню секунду.

Нічого подібного раніше не траплялося.

Я все одно намагався продовжувати: наступного разу буде краще, голова проясниться. Але краще не ставало.

Тож я сказав Кессіє: «Давай ти, Франку». Хотів трохи позбутися тиску, перевести подих, перш ніж спробувати ще раз.

Я реалізував пенальті в матчі з Кальярі в січні, але це був дуже паскудна удар, кволий. Мені пощастило, що воротар стрибнув не в той бік.

Дідько, я все ще не можу зробити останній дотик.

Болоньї я не забив. Знову…

Після п’ятого невдалого пенальті я прийняв рішення. Досить, більше ніяких пенальті, поки я не поверну собі впевненість і не відчую себе вільним. Зрештою, Кессіє чудово виконує 11-метрові.

Неважливо, хто б’є — головне, щоб команда забивала. Франк не забив з Юве, проте я сказав йому: «Не хвилюйся, просто продовжуй. Я не маю нічого нікому доводити. Я тут лише для того, щоб допомогти команді рости».

Я не знаю, коли битиму пенальті знову. Потрібен ще один клік. Зараз пенальті — це вже не протистояння з воротарем, а виклик самому собі. Це перешкода, яку я маю подолати. Це може статися лише під час матчу.

Тренування не допомагають. Коли я не забивав, казав Доннаруммі: «Джіджо, давай, підемо бити пенальті».

І я щоразу забивав усі, зі звичною для мене точністю, щоразу. Але кліку під час справжніх матчів не було. Вся проблема — в голові.

Після Джіджо може піти ще й Кессіє. Це ж очевидна річ — якщо ти виграєш, то можеш просити про нові умови.

Все стається дуже швидко, але треба пам’ятати.

***

Якби мене попросили вибрати відому історичну персону, з якою я б хотів повечеряти, я б точно обрав Мухаммеда Алі. Тому що він був однаковим — як зовні, так і зсередини. Говорив те, що думав, навіть якщо це погрожувало ув’язненням, в часи соціального розколу, часи війни та расової напруги. Коли спортсмену вдається надсилати важливі повідомлення, що досягають усього світу, тоді він стає чимось набагато більшим, ніж просто спортсменом. Іконою, символом, усім. Я б із задоволенням провів з ним деякий час, поспілкувавшись.

Якщо треба вибрати когось із сучасних людей, щоб відправитися в навколосвітню подорож на борту мого човна, я б взяв з собою Міно. Він знається на всьому, що пов’язано з морями та океанами, рибами, бар’єрними рифами. Він також знається на всьому іншому, що тільки можна знати. Хтось згадує назву маленького угорського містечка? Міно може надати вам будь-яку інформацію про нього і навіть порадити ресторан.

Але мого справжнього найкращого друга — більшого друга, ніж усі інші друзі — звуть Ред. Це мій собака, англійський бульдог. Якщо я хочу прихильності, він ніколи мене не підведе.

Я завжди мріяв про англійського бульдога. Ми замовили цуценя у заводчика в Уельсі. Кілька разів їздили подивитися на нього, і саме під час однієї з таких поїздок познайомилися з Редом — він вкрав моє серце. Це було як грім серед ясного неба. Я побачив його, і він був саме таким, про якого я мріяв: сильний, масивний, з величезною головою, хоча йому було лише два роки. Ідеальний пес.

Єдиною перешкодою було те, що він не продавався, адже мав проблему. Він був травмований, можливо, новорічним феєрверком. Щось зламалося в його мозку, і з тих пір він не був таким, як раніше. Більше ніяких виставок. Чудовий пес, але тривожний, наляканий, у постійному стресі. Ми запитали, чи можемо його купити, але нам відмовили.

Через деякий час після того, як ми забрали цуценя, яке замовили, заводчики приїхали до нас у Манчестер і привезли з собою Реда. Вони запропонували нам залишити його на деякий час, спробувати, щоб подивитися, що з цього вийде.

Протягом майже двох тижнів Ред нерухомо сидить у кутку кухні. Виходить лише у сад, у справах, потім поспішає назад у будинок. Ми розуміємо, що йому потрібна професійна допомога, тому кличемо кінолога. Лише на один день. Якщо буде якийсь прогрес, ми його залишимо, а якщо ні — відправимо назад до Вельсу.

Неймовірно, але за півдня собака повністю змінюється. Врешті-решт ми віддаємо цуценя, а Реда залишаємо собі. Ред взагалі нічого не робить. Він просто спить, їсть і ходить на короткі прогулянки до парку. Сьогодні він є повноправним членом нашої родини.

Я так за ним сумую, що маю щось типу його статуї тут, у Мілані.

Отже список поповнився: Ред увійшов до групи моїх найкращих друзів. Він найдобріший і найкращий англієць з усіх, кого я коли-небудь зустрічав.

***

Після того, як мені виповнилося тридцять, я вирішив більше не святкувати свій день народження. Цей день, третє жовтня, став своєрідним нагадуванням у календарі: «Не забувай, що ти вже старий». Принаймні, для футболу.

Я завжди ставився до свого дня народження як до звичайного дня. Проводив його тихо вдома з родиною, без вечірок-сюрпризів чи чогось подібного. І для свого сорокаріччя я мав намір дотримуватися того ж сценарію. Приємна кругла цифра, межа, яку мало хто з футболістів переходив, залишаючись активним гравцем.

За день до цього один з моїх найближчих друзів, Патріціо, каже мені: «Завтра маєш бути готовий о восьмій вечора» .

Гаразд — думаю я — ми підемо на вечерю з нашими родинами.

У свій день народження я вільний. Беру Максиміліана, Вінсента та їхнього друга в Міланелло, бо вони хочуть пограти. У мене немає ніяких зобов’язань, я нікуди не поспішаю і роблю все максимально розслаблено.

Ми повертаємося додому, і Гелена каже: «Починай збиратися, бо нам скоро треба їхати”.

«Гаразд, що мені вдягнути?”

«Щось гарне, це ж твій день народження» .

Щось гарне? Згодний: джинси і білу сорочку.

Але тут я починаю відчувати — щось не так. Гелена вдягається не просто гарно, а по-справжньому вишукано.

Я одразу попереджаю її: «Слухай, давай без сюрпризів і спецефектів, бо ти ж знаєш, як я їх ненавиджу».

« Не хвилюйся, не буде нікого, крім твого брата і кількох друзів, які приїхали зі Швеції. Ми просто повечеряємо, і все».

О, тоді все гаразд.

Вони везуть мене до готелю Hyatt. Міно вже там, він зробив мені вражаючий подарунок — мисливську рушницю, або, фактично, Роллс-Ройс серед мисливських рушниць. Фантастика.

Зустрічаємо мого брат з дружиною, моїх друзів Томаса, Даніеля Майсторовича (він грав зі мною у збірній), Андреаса, Макса Мартіна (мій перший фізіотерапевт у Мальме), Патріціо з дружиною.

Вечеряємо, а потім чекаємо на святковий торт.

Вони просять мене: « Чи не міг би ти піти на кухню, щоб привітатися з кухарями? Знаєш, вони спеціально приїхали сюди з Риму».

Гаразд, з радістю йду, вечеря була справді чудова.

Потім мене ведуть до ліфта, який йде на верхній поверх, на терасу. Виходжу і впізнаю Наду Топчагич, сербсько-боснійську співачку. Починається грати «Jutro je» — моя улюблена пісня, яку завжди ставили, коли я виходив на сцену фестивалю Сан Ремо. Вона починає співати.

Я дивлюся на людей, що там зібралися — знайомих облич дуже багато. Тут всі.Я маю на увазі, дійсно всі.

«Чао…» Дзамбротта.

«Чао…» Дакур.

«Чао…» Ґаттузо.

Я приголомшений, це здається нереальним. Йду вперед по терасі, як зомбі.

Амброзіні, Оддо, Абате, Кассано, Верратті, Доннарумма, Сірігу, Кулушевськи, Поґба… Обличчя, яких я не бачив багато років. Моджі, Ґалліані…

Пісня закінчується, беру мікрофон і — хоча я розгублений і глибоко зворушений — намагаюся зв’язати докупи кілька слів: «Дякую всім вам. Я зовсім не очікував цього… Це справді був чудовий сюрприз. Бачу, що тут також багато хлопців, до яких я не дуже добре ставився. Я не думав, що ви прийдете. І я присягаюся, що не платив нікому, щоб той був тут. Можливо, це означає, що у мене справді є серце, і що я зробив щось добре».

Оплески, обійми.

Потім приходять містер Піолі, Мальдіні і мої товариші по команді, які щойно грали проти Аталанти і виграли важливий матч. Я повернувся до Мілана після поразки 0:5 від Аталанти, щоб допомогти команді стати на ноги. І сьогодні ввечері, на тому ж полі, мій Мілан домінував над суперником і влаштував справжнє шоу. Забили Калабрія, Тоналі та Леау, троє хлопців, які надзвичайно виросли за останні кілька місяців.

У мій день народження. Чи міг я отримати кращий подарунок від одноклубників?

***

Під час першого сезону Тоналі опинився у пастці мрії. Він озирався навколо і повторював: « Це команда, про яку я мріяв з дитинства…»

Наступного року він вийшов з мрії та увійшов у реальне життя. Тепер він повторює: «Я гравець — Мілана». І насправді показує це в кожному матчі. Він проривається вперед, як танк. Незабаром Сандро стане основним у збірній. Це лише питання часу. Так само і Калабрія, що досягнув піку своєї зрілості. Тоналі, з іншого боку, може ще рости і рости.

В історії Леау немає моєї заслуги.

Я вже пояснював. Він — єдиний, з ким я ніколи не знаходив спільної мови. Я здався — якщо він сам не докладе зусиль, я нічого не зможу зробити. Якщо він не вирішить змінитися і рости, я не зможу йому допомогти. Врешті-решт, він це зробив. Він вирішив допомогти собі, і тепер він зовсім інший гравець. Він проходить всіх з невимушеною легкістю — здається, ніби грає проти прімавери. З першого дня зборів він правильно налаштувався. Наполегливо тренувався, і результати прийшли. Зараз у нього все чудово, абсолютно чудово, і йому потрібно продовжувати рухатися в цьому напрямку.

А для Піолі це гарна проблема, адже я думаю, що ніколи в житті у нього не було стільки першокласних гравців, зібраних в одній команді.

Одного разу в Міланелло ми проводили тренувальний матч, 11 на 11. Я був у команді з резервістами, спостерігав за іншою командою — тією, що згодом розгромила Лаціо, — і подумав: «Зачекайте, ми можемо їх перемогти. На сто відсотків». Пощастило Піолі, що він має п’ять замін.

Мої одноклубники виросли, вийшли на перше місце, грають у Лізі чемпіонів і розгромили Аталанту.

***

Під час вечірки Ґалліані наполягав на тому, щоб будь-що подивитися матч у Бергамо. Тож він попросив винести на терасу екран.

Я справді щасливий.

Навіть якщо я зазвичай не люблю таке, мушу визнати, що Гелена влаштувала мені фантастичну вечірку-сюрприз. Вона працювала над цим цілий місяць. Берлусконі теж мав прийти, але вранці зателефонував і сказав, що не зможе.

Мені було дуже приємно знову побачити Лучано Моджі, якого я не бачив багато років. Це він привіз мене до Італії, він відкрив мені двері. На той момент все, що мені потрібно було зробити, це пройти через них і стати Іброю.

Також було класно побачити Адріано Ґалліані, з яким я завжди був у чудових стосунках, за винятком того разу, коли він відправив мене до Парижу.

Слухати, як вони розмовляють один з одним, було захоплююче…

Ґалліані казав: «Пам’ятаю, Златане, одного разу ти мав грати проти нас, але тебе дискваліфікували, і Лучано зробив усе, що було в його силах, щоб червону картку скасували. Я дізнався про це, і я не сидів, склавши руки…»

А Моджі: «Ти пам’ятаєш, Адріано, той фантастичний гол, який Трезеґе забив на Сан-Сіро після удару Дель П’єро через себе?»

Ґалліані: « Я краще пам’яиаю пенальті Шеви в Манчестері».

А ще там був Кассано, який говорив усе, що спадало йому на думку, без гальм, так, як він вміє.

Атмосфера була справді чарівна. Я був щасливий. Я був зворушений. Ця вечірка-сюрприз на терасі була найкращим подарунком на день народження, про який я тільки міг мріяти.

І посеред усього цього щастя найкращим було бачити радість і гордість моїх синів.

Протягом багатьох років вони запитували мене: «Тату, а яким був Ґаттузо? Якими були Мальдіні, Дзамбротта, Амброзіні?» Вони надсилали мені їхні відео з YouTube і засипали мене питаннями.

Тепер вони бачили всіх цих чемпіонів, у плоті та крові, всіх разом на терасі.

«Давайте! — сказав я Максиміліану та Вінсенту. — Підіть і поговоріть з ними всіма — італійською, англійською, французькою — побачите, вони вас зрозуміють. Запитуйте їх про що завгодно».

Було чудово бачити їх такими глибоко схвильованими, з широко розплющеними очима, коли вони переходили від Ґаттузо до Поґба. Для них це також був спосіб дізнатися більше про мою власну історію, адже зараз у мене чудові одноклубники, але був час, коли їхній тато грав з найкращими футболістами світу.

Торт був величезний, з моїми бутсами на вершині. Ми залишилися там, розмовляли та жартували до четвертої ранку. Я справді чудово провів час.

Мені було страшно, коли я зайшов до готелю. Ця гігантська цифра сорок, складена з освітлених вікон, змусила мене спітніти: що мене там чекає?

А виходив я щасливим, майже за мить до світанку, думаючи про одне: якби я влаштував вечірку, всі б прийшли, навіть якщо б не хотіли. Вони б подумали: «Якщо Златан нас покликав, ми повинні піти».

Але я не знав, кого запросили, а кого ні. Тож кожен, хто був на тій терасі, міг придумати собі виправдання, а я б ніколи не дізнався. Це означало, що вони прийшли лише тому, що хотіли провести зі мною час і відсвяткувати мій день народження.

Коли я сказав, що у мене мало друзів, окрім моїх адвокатів, то, можливо, перебільшив.

Далі буде

© Adrenalina. Zlatan Ibrahimovic and Luigi Garlando. Переклад — Юрій Шевченко. 2023

ПІДТРИМАТИ ПЕРЕКЛАД:

Патреон
Банка Monobank
Донат у Телеграмі

Підписуйтесь на мій телеграм-канал ДжанлукаЛападула

--

--